سرخط خبرها

انصاری‌فرد، قربانی کودتای سرخ

  • کد خبر: ۲۰۶۰۵
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
انصاری‌فرد، قربانی کودتای سرخ
مدیرعامل سابق باشگاه سایپا در یک قدمی میز ریاست باشگاه پرسپولیس
باشگاه پرسپولیس ساعت‌های عجیبی را پشت‌سر گذاشت و درحالی‌که همه‌چیز آرام به نظر می‌رسید، محمدحسن انصاری‌فرد بامداد دیروز از مدیرعاملی این باشگاه استعفا کرد. درحالی‌که انصاری‌فرد از سمت مدیرعاملی خود استعفا کرده است، نگرانی هواداران، اما مطمئنا فراتر از جانشینی یا حتی بازگشت این مدیر خواهد بود. هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس عصر دوشنبه جلسه‌ای را در ساختمان این باشگاه با حضور محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل سرخ‌ها، برگزار کرد که منجر به کنارگذاشتن حسین قدوسی از مدیریت روابط‌عمومی و مشاور مدیرعاملی شد.

قدوسی، مسئله انصاری‌فرد و هیئت‌مدیره
اختلافات هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس با محمدحسن انصاری‌فرد از جایی شروع می‌شود که مدیرعامل پرسپولیس پس از حضور در این پست، اقدام به تغییرات مختلف در پست‌های مدیریتی می‌کند. انصاری‌فرد در اولین اقدام، حسین قدوسی را به‌عنوان مشاور خود و مدیر روابط‌عمومی باشگاه پرسپولیس منصوب می‌کند. او سپس افشین پیروانی را نیز سرپرست تیم کرده و با محسن خلیلی قطع همکاری می‌کند. انصاری‌فرد در ادامه نیز حسین خبیری را به‌عنوان یکی از معاونان باشگاه انتخاب می‌کند تا بتواند با تکیه بر توان این افراد به اهدافش در پرسپولیس برسد؛ جابه‌جایی‌هایی ناگهانی که چندان به مذاق هیئت‌مدیره خوش نمی‌آید و آتش اختلاف بین آن‌ها را شعله‌ور می‌کند.
 
با گذشت زمان، اعضای هیئت‌مدیره نسبت به عملکرد حسین قدوسی حساس می‌شوند و با توجه به کار‌های موازی روابط‌عمومی با نرم‌افزار تازه‌تأسیس باشگاه پرسپولیس، قدوسی را به کارشکنی در این حوزه که قرار است برای سرخ‌ها درآمدزایی داشته باشد، متهم می‌کنند. قدوسی علاوه بر قبول پست مدیریت روابط‌عمومی باشگاه پرسپولیس و مشاور مدیرعامل، مسئول جذب بازیکن خارجی برای پرسپولیس نیز شد. اختیاری که هیئت‌مدیره به انصاری‌فرد داده بود و مدیرعامل سرخ‌ها نیز این وظیفه را به قدوسی محول کرد. همین موضوع باعث به‌وجود‌آوردن برخی شائبه‌ها در باشگاه شد که کار را به بردن گلایه پیش وزیر نیز رساند. قضیه جذب آنتونی استوکس و کریستین اوساگونایکی از مواردی ا ست که قدوسی را زیر شلاق هیئت‌مدیره برده و آن‌ها او را در این موضوع مقصر می‌دانند.

شروع اختلافات در جلسات هیئت‌مدیره
آتش اختلافات هیئت‌مدیره با انصاری‌فرد در نیم‌فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر و پس از جدایی گابریل کالدرون به اوج رسید. ایرج عرب، مدیرعامل پیشین، بابت امور اجرایی باشگاه و عدم حمایت کافی از کالدرون تصمیم به استعفا از هیئت‌مدیره باشگاه گرفت، اما وزیر ورزش باز هم حاضر نشد جای خالی او را با انتصاب انصاری‌فرد پر کند، رفتاری که نشان می‌دهد وزیر نیز چندان راضی به حضور انصاری‌فرد در بین مخالفان خود نیست.
 
محمدحسن انصاری‌فرد درحالی حضور در پست مدیرعاملی باشگاه را پذیرفت که عضو هیئت‌مدیره نبود. او گمان می‌کرد با توجه به قولی که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش، داده بود، به‌زودی در بین این اعضا حضور رسمی خواهد داشت تا صاحب رأی شود و امور را راحت‌تر دنبال کند؛ اتفاقی که نه‌تن‌ها رخ نداد، بلکه انصاری‌فرد را بار‌ها در مقام پاسخ‌گویی به هیئت‌مدیره قرار داد تا تقریبا در تمام جلسات هیئت‌مدیره از او بابت برخی اقدامات سؤالات جدی و چالشی شود.

صدای بازیکنان هم کم‌کم درآمد
انصاری‌فرد که حدود ۸ ماه پیش به پرسپولیس آمد، شعار درآمدزایی برای حل مشکلات تیم را داد. او با اسپانسر‌های مختلف پای میز قرارداد نشست و برای درآمدزایی، تصمیم به عقد قرارداد با یکی از کارگزاران بورس برای استفاده از برند باشگاه گرفت. ازاین‌رو بازیکنان پرسپولیس انتظار داشتند بتوانند همچون رقیب دیرینه خود پول بگیرند، اما خبری از دریافت پول تا شب قبل از شهرآورد برگشت پایتخت در فصل جاری نبود تا اینکه انصاری‌فرد برای آرام‌کردن فضای رختکن سرخ‌ها پولی را از همین کارگزار به‌عنوان قرض بگیرد و پرداخت کند.
 
علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس، یکی از بازیکنان این تیم بود که ناراحتی خود را از بحث درآمدزایی باشگاه پرسپولیس با بستن صفحه رسمی منتسب به باشگاه در پیج شخصی خود در اینستاگرام نشان داد؛ اتفاقی که کارگزار بورسِ طرف قرارداد با باشگاه را حسابی آشفته کرد، چون اینستاگرام رسمی پرسپولیس در اختیار آن‌ها بوده است و این اقدام بیرانوند و چند بازیکن دیگر پرسپولیس، به‌دلیل کارشکنی‌های قدوسی در گرفتن مصاحبه و سایر مسائل خبری بوده است. آن‌ها نیز در جلسه هفته گذشته با محمدحسن انصاری‌فرد تمام این مسائل را با وی رودر‌رو مطرح می‌کنند و درنهایت با فشار‌های خود سبب برکناری حسین قدوسی ازسوی هیئت‌مدیره می‌شوند.

سونامی بامداد سه‌شنبه
برکناری حسین قدوسی و غیبت انصاری‌فرد در هیئت‌مدیره باشگاه سبب شد تا مدیرعامل پرسپولیس تنها چند ساعت بعد از کنارگذاشتن مشاورش از سوی هیئت‌مدیره، تصمیم به استعفا بگیرد و رفتار وزیر را در قبال خود نوعی بی‌اعتمادی قلمداد کند که چرا حکم او را برای حضور در هیئت‌مدیره امضا نکرد.
 
انصاری‌فرد دراین‌باره گفت: به‌دلیل جسارت‌هایی که می‌شود و ازسوی‌دیگر حمایت‌هایی که وزیر از هیئت‌مدیره دارد، کاملا نشان می‌دهد که هیئت‌مدیره باشگاه مستقیما با آقای وزیر هماهنگ هستند و بنده این وسط باوجود تلاش‌هایی که انجام دادم، یک غریبه هستم. شاید در آن جریانی که آقای برانکو رفت، تصورشان این بود که یک انصاری‌فرد باید بیاید تا آرامش را در پرسپولیس حاکم کند، ولی منافعی دارند که با خصوصیات اخلاقی بنده سازگار نیست. البته روابط‌عمومی وزارت ورزش و جوانان روز گذشته با تکذیب ادعای محمدحسن انصاری‌فرد اعلام کرد: وزیر ورزش و جوانان هیچ دخالتی در عزل‌ونصب مدیر روابط‌عمومی پرسپولیس ندارد و این اقدامات از اختیارات هیئت‌مدیره و مدیرعامل باشگاه است و وزارت ورزش و جوانان به تصمیمات مدیران باشگاه احترام می‌گذارد.

جانشین انصاری‌فرد مشخص شد
اعضای هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس روز گذشته و پس از استعفای محمدحسن انصاری‌فرد در نشستی به بررسی آخرین وضعیت این باشگاه پرداختند که مهم‌ترین خروجی آن، مخالفت با استفعای مدیرعامل بود. هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس درحالی با استعفای انصاری‌فرد مخالفت کرد که خوب می‌داند وی با توجه به حجم بالای دلخوری‌ها و اختلافاتی که با اعضا دارد، حاضر به بازگشت نیست.
 
بااین‌حال مخالفت صوری هیئت‌مدیره با این استعفا درراستای برداشتن فشار انتقاد‌های هواداران از روی دوش هیئت‌مدیره است. بااین‌حال اعضای هیئت‌مدیره سرپرست مدیرعاملی باشگاه را نیز مدنظر قرار داده‌اند و درصورتی‌که انصاری‌فرد پاسخ مثبتی برای بازگشت ندهد - که احتمالا نمی‌دهد - مهرداد هاشمی به‌عنوان گزینه جانشینی وی معرفی خواهد شد. هاشمی سابقه مدیرعاملی باشگاه سایپا را دارد و عضو هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس نیز هست.

هیئت‌مدیره سرخ‌ها بیانیه داد
هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس در بیانیه‌ای، به پاسخ‌گویی به اتهامات انصاری‌فرد و همچنین محکوم کردن او در برخی موارد اقدام کرد؛ ضدحمله‌ای در پاسخ به حمله شبانه انصاری‌فرد. هیئت‌مدیره در این بیانیه انصاری‌فرد را بابت وعده‌های مکرر، فرافکنی، مظلوم‌نمایی، از بین بردن فرصت‌های درآمدزایی، پنهان کاری، ایجاد تضامین غیرقانونی و... متهم کرده و در عین حال از هواداران پرسپولیس خواسته است همچنان به حمایت خود از تیم ادامه دهند.

۸۰ میلیارد بدهی روی میز مدیرعامل سرخ‌ها
درحال‌حاضر فارغ از اینکه چه کسی بار دیگر به‌عنوان مدیرعامل پرسپولیس معرفی و مشخص شود، باید این نکته را در نظر گرفت که این باشگاه زیر آوار بدهی‌ها قرار دارد؛ موضوعی که بار‌ها ازسوی محمدحسن انصاری‌فرد نیز به آن اشاره شده است. در شرایط کنونی باشگاه بدهی‌های اعظم خود را در قبال برانکو ایوانکوویچ (یک‌میلیون و ۵۵ هزار یورو)، زلاتکو ایوانکوویچ (۱۰۰ هزار دلار +۱۰۰ هزار دلار غرامت)، ماریو بودیمیر (۴۷۵ هزار یورو)، نیلسون کوره‌آ (۱۰۰ هزار دلار)، فرناندو گابریل (۲۵ هزار دلار)، گابریل کالدرون و دستیاران (حدود ۳۵۰ هزار دلار)، بهنام‌پیشرو (۳۰ میلیارد تومان) و ریحان‌فیلم (۷ میلیارد تومان) ازجمله بدهی‌های قابل‌ملاحظه و در آستانه رأی پرسپولیس محسوب می‌شود. در کنار این بدهی‌ها باید مطالبات سررسید بازیکنان کنونی را نیز در نظر گرفت؛ بازیکنانی که در پایان نیم‌فصل نزدیک به ۵۰ درصد دریافت کرده‌اند و اکنون در فاصله ۹ هفته مانده به پایان فصل در انتظار این هستند تا دست‌کم بین ۲۰-۱۰ درصد دیگر دریافتی داشته باشند که این دِین بیست‌میلیاردی دیگری را روی دوش باشگاه قرار خواهد داد.

موضوعی که درنهایت بدهی حدود ۸۰ میلیاردی را پیش‌پای پرسپولیس قرار داده است و هر «مدیری» که بخواهد روی صندلی این باشگاه در طبقه چهارم خیابان پیروزان حاضر شود، باید با آگاهی کامل از این موضوع و بدهی ویران‌کننده، آماده پذیرش این سِمت باشد. مسلما هواداران در این شرایط گوش خود را نسبت به شعار‌های تکراری درباره وخامت اوضاع باشگاه و نبود منابع مالی بسته‌اند و با نگرانی بابت خطرات حاصل از این بدهی که حتی ممکن است منجر به کسر امتیاز و در شرایط بدتر سقوط به دسته پایین‌تر شود، تنها امیدوار به این هستند که مدیر جدید هر کس که هست، بتواند این چاه ویران‌شده را بپوشاند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->